STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W CDT W LUBINIE
  1. Wstęp

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników CDT w Lubinie jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie.

Standardy Ochrony Małoletnich w Centrum Działań Twórczych w Lubinie opracowano zgodnie z Ustawą z dnia 28 lipca 2023 roku o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy

  1. Podstawowe terminy i definicje

W niniejszym dokumencie stosuje się terminy i definicje o znaczeniu:

a) Dyrektor CDT w Lubinie – osoba reprezentująca Centrum Działań Twórczych w Lubinie;

b) CDT w Lubinie – Centrum Działań Twórczych w Lubinie;

c) małoletni (dziecko) – każda osoba do ukończenia 18 roku życia uczęszczająca do CDT w Lubinie;

d) pracownik CDT w Lubinie – każda zatrudniona osoba w CDT w Lubinie bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta/praktykant, wolontariusz lub inna osoba, która z racji pełnienia funkcji lub zadań ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi;

e) opiekun małoletniego – osoba uprawniona do reprezentacji małoletniego w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy;

f) krzywdzenie małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika CDT w Lubinie lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie.

Krzywdzenie może przybrać rożną formę, tj.:

a) przemoc fizyczna – działanie wobec małoletniego, kto re powoduje uraz na jego ciele (np. bicie, policzkowanie, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, przypalanie papierosem);

b) przemoc emocjonalna/psychiczna – naruszenie godności osobistej ukierunkowanej na wyrządzenie szkody psychicznej (np. ponizanie, wyzywanie, lekceważenie, krytykowanie, odrzucenie, lekceważenie, zastraszanie, nieposzanowanie potrzeb, nadmierne wymagania w stosunku do wieku i możliwości psychofizycznych małoletniego);

c) przemoc seksualna – każde zachowanie osoby dorosłej, kto re prowadzi do seksualnego zaspokojenia potrzeb kosztem małoletniego. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. przekazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie);

d) zaniedbanie – głodzenie, niedostarczanie odpowiedniej ilości jedzenia, nieodpowiednia higiena lub jej brak, niezgłaszanie się z małoletnim do lekarza (gdy tego wymaga), brak leczenia mimo zaleceń lekarza, niedopilnowanie w kwestii edukacji czy brak zainteresowania na problemy czy potrzeby małoletniego;

g) Standardy – należy przez to rozumieć niniejszy dokument wraz z załącznikami wprowadzony na podstawie zarządzenia Dyrektora CDT w Lubinie.

  1. Kodeks bezpiecznych relacji pracownik – małoletni

3.1. Zasady ogólne

  1. Obowiązkiem wszystkich pracowników niezależnie od formy zatrudnienia jest dbanie o bezpieczeństwo małoletnich podczas pobytu w CDT w Lubinie. Wobec małoletnich niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy traktują każdego uczestnika z należytym szacunkiem. Pracownicy traktują każdego uczestnika równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność /niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Zasady bezpiecznych relacji między pracownikiem, a małoletnim obowiązują wszystkich pracowników bez względu na rodzaj umowy, wolontariuszy, stażystów, praktykantów i innych.
  3. Wszyscy pracownicy zobowiązani są do zapoznania się i zaakceptowania zasad określonych w Standardach Ochrony Małoletnich w CDT w Lubinie, co potwierdzają złożeniem pisemnego oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.

3.2. Komunikacja między pracownikiem CDT w Lubinie, a małoletnim

Zasady komunikacji pracownika z małoletnimi:

a. zachowanie cierpliwości, odnoszenie się do małoletniego ze spokojem i szacunkiem,

b. udzielania odpowiedzi adekwatnych do wieku dziecka i danej sytuacji,

c. informowania małoletniego o podejmowanych decyzjach dotyczących jego osoby,

d. niedopuszczania do zawstydzania, upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletnich;

e. jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z małoletnim na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku rozmowy.

3.3. Zachowania niedozwolone w relacji pracownik – małoletni

1.Pracownikowi CDT w Lubinie ZABRANIA SIĘ:

a. stosowanie wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszenie, groźby). Wyjątkiem może być tylko działanie zgodnie z zapisami prawa np. obrona własna, ochrona zdrowia i życia innych oso b, działanie w stanie wyższej konieczności;

b. zapraszania małoletnich do swojego miejsca zamieszkania, spotykania się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z małoletnimi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych). Właściwą formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami/opiekunami prawnymi poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Jeżeli zachodzi konieczność spotkania z małoletnimi poza godzinami pracy, pracownik zobowiązany jest poinformować o tym Dyrektora CDT w Lubinie, a rodzice/opiekunowie muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

W zw. z powyższym kontakt z małoletnim, co do zasady powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów mieszczących się w zakresie obowiązków pracownika bądź w przedmiocie zawartej umowy.

c. zachowywania się w obecności małoletniego w sposób niestosowny (używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienia obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjność seksualnej, wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej tj. zastraszanie, przymuszanie, groz by);

d. dotykania dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny, w tym angażowania się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne;

e. nawiązywania z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, składania mu propozycji o nieodpowiednim charakterze (obejmuje to również seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie nieletnim treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę);

f. proponowania małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, nielegalnych substancji, jak również używania ich w obecności małoletnich;

g. przyjmowania pieniędzy, prezento w od małoletnich bądź od rodziców/opiekunów prawnych dziecka;

h. jakichkolwiek przemocowych działań wobec małoletniego (bicia, szturchania, popychania, naruszania integralności fizycznej w jakikolwiek inny sposób czy znęcania się psychicznego).

  1. Należy zaakcentować, że istnieją sytuację, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu (jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwoju, płeć, kontekst sytuacyjny). W związku z tym, że nie można wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego, pracownik zobowiązany jest kierować się swoim profesjonalnym osądem i zachować świadomość, że nawet przy jego dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
  2. Bycie świadkiem jakichkolwiek z wyżej opisanych zachowań bądź innych ryzykownych sytuacji (np. zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko) muszą być zgłaszane Dyrektorowi CDT w Lubinie lub wyznaczonemu pracownikowi.
  3. Jeżeli pracownicy utrzymują relacje towarzyskie lub rodzinne z rodzicami/opiekunami prawnymi uczestnika to zobowiązani są do zachowania w poufności wszystkich informacji dotyczących innych uczestników i ich rodziców/opiekunów prawnych.
  1. Zasady zapewniające bezpieczne relację między małoletnimi. Zachowania niedozwolone.
  1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi, a uczestnikami pełnoletnimi i niepełnoletnimi jest wzajemny szacunek. Obowiązkiem uczestników jest przestrzeganie zasad i norm zachowania określonych w Regulaminie zajęć i warsztatów organizowanych przez Centrum Działań Twórczych w Lubinie.
  2. Zachowania niedozwolone w relacjach dziecko – dziecko obejmują zjawiska, mające na celu spowodowanie bólu i cierpienia zarówno fizycznego, jak i psychicznego u drugiej osoby m. in.:

a. agresja fizyczna (np. uderzenie, kopanie, policzkowanie, opluwanie i wszelkie inne działania powodujące fizyczny bol),

b. agresja słowna (np. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej),

c. cyberprzemoc (np. publikowanie ośmieszających, wulgarnych komentarzy, prześladowanie, zastraszanie, nękanie za pomocą Internetu, telefonu, wiadomości SMS itp.),

d. utrwalanie wizerunku innych uczestników poprzez nagrywanie (również fonii) i fotografowanie bez zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić,

e. udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swoim otoczeniu.

Zabronione jest stosowanie z jakiegokolwiek powodu przemocy słownej, fizycznej i agresji psychicznej.

  1. Niepełnoletni uczestnik warsztatów/zajęć nie narusza praw innych małoletnich, uznaje prawo innych uczestników do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność, pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię czy status ekonomiczny.
  1. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletnich

5.1. Ważne sygnały

  1. Pracownicy CDT w Lubinie zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego sygnałów świadczących o krzywdzeniu zarówno w relacji małoletni – małoletni, rodzic/inna osoba dorosła – dziecko czy pracownik – małoletni.
  2. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:

a. małoletni ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamanie kości itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić, a podawane przez małoletniego wyjaśnienia dotyczące obraz en wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne (małoletni często zmienia wyjaśnienia dot. obrażeń);

b. małoletni nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody, wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;

c. małoletni boi się rodzica lub opiekuna (zwleka z powrotem do domu), innego uczestnika bądź pracownika CDT w Lubinie;

d. małoletni jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony;

e. małoletni cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne (bole brzucha, głowy, mdłości);

f. nastąpiła nagła i wyraz na zmiana zachowania małoletniego widoczna podczas warsztatów, w których uczestniczył.

5.2. Zasady reagowania na przypadki podejrzenia, że małoletni doświadcza krzywdzenia w relacji rodzic/inna osoba dorosła – dziecko, małoletni – małoletni, pracownik CDT w Lubinie – małoletni

  1. Podejrzenie krzywdzenia małoletniego PRZEZ RODZICA/OPIEKUNA PRAWNEGO/INNĄ OSOBĘ DOROSŁĘ:
  2. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia przez rodzica/prawnego opiekuna/inną osobę dorosłą, PRACOWNIK POWINIEN:

a. poinformować o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach, co do krzywdzenia małoletniego Dyrektora CDT w Lubinie lub wyznaczonego pracownika;

b. sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego (przedstawia okoliczności krzywdzenia, kto re udało mu się ustalić lub zaobserwować, opisuje zachowania/wypowiedzi dziecka wskazujące na doświadczenie krzywdzenia). Notatkę może sporządzić w formie papierowej bądź mailowej;

Po odebraniu zgłoszenia (rozmowie z pracownikiem) Dyrektor CDT w Lubinie wzywa rodziców/opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa i informuje ich o podejrzeniu.

W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia wobec małoletniego znamion krzywdzenia Dyrektor CDT w Lubinie podejmuje działania w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa tj.: składa zawiadomienie do odpowiednich organów, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks 6 postępowania karnego (prokuratura, policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej).

Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji wskazanych wyżej.

II. Podejrzenie krzywdzenia małoletniego PRZEZ INNEGO PRACOWNIKA:

  1. Każdy pracownik, który zauważy negatywne zachowania innego pracownika w stosunku do małoletniego, ma obowiązek interwencji.
  2. W przypadku, gdy pracownik CDT w Lubinie zauważy, że małoletni jest krzywdzony przez innego pracownika osoba ta ZOBOWIĄZANA jest do:

a. niezwłocznego powiadomienia o tym Dyrektora CDT w Lubinie, a w przypadku jego nieobecności osobę zastępującą;

b. sporządzenia notatki zawierającej dokładny opis zaistniałej sytuacji (notatkę służbową zostawia Dyrektorowi CDT w Lubinie lub u osoby zastępującej).

  1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika, wówczas osoba ta zostaje odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy.
  2. Dyrektor CDT w Lubinie bada wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchuje osobę podejrzewaną o krzywdzenie, małoletniego oraz świadków zdarzenia.

W rozmowie oprócz ww. oso b uczestniczą inni współpracownicy mający wiedzę na temat zaistniałej sytuacji (z przeprowadzonej rozmowy sporządzana jest notatka służbowa zawierającą przebieg rozmowy, listę oso b w niej uczestniczących, a także wnioski i postanowienia).

  1. W przypadku potwierdzenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego Dyrektor CDT w Lubinie:

a) w przypadku umów o pracę – wszczyna postępowanie zmierzające do ukarania pracownika karą porządkową lub dyscyplinarną,

b) w przypadku oso b zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych/świadczenia usług bądź wolontariatu/praktyki – rozwiązaniem łączącej umowy/współpracy ze skutkiem natychmiastowym.

  1. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia wobec małoletniego znamion krzywdzenia przez pracownika, Dyrektor CDT w Lubinie składa zawiadomienie do odpowiednich organów, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego.
  2. W przypadku, gdy podejrzenie zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego zgłosili rodzice/opiekunowie małoletniego, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować rodziców/opiekunów małoletniego na piśmie.

III. Podejrzenie krzywdzenia małoletniego PRZEZ INNEGO MAŁOLETNIEGO:

  1. W przypadku, gdy zgłoszono przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu lub/i zagrożenia życia małoletniego przez innego małoletniego, pracownik CDT w Lubinie jest ZOBOWIĄZANY do:

a) zadbania o bezpieczeństwo małoletniego, w tym odseparowanie go od małoletniego podejrzanego o krzywdzenie (niezwłoczne podjęcie reakcji słownej na zaistniałą sytuację);

b) w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego, pracownik bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112;

c) zgłoszenia Dyrektorowi CDT w Lubinie bądź wyznaczonemu pracownikowi zaistniałej sytuacji.

2. Dyrektor CDT w Lubinie wzywa i przeprowadza rozmowę z rodzicami/opiekunami małoletnich uwikłanych w przemoc.

3. Dyrektor CDT w Lubinie w toku wyjaśniania sytuacji między małoletnimi może skreślić uczestnika z warsztatów, jeśli nie przestrzega norm społecznych i zasad kultury współżycia.

4. W przypadku, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie popełnienia wobec małoletniego znamion przemocy rówieśniczej zw. z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożenia życia małoletniego, składa zawiadomienie do odpowiednich organów.

  1. Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

1. Przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed podjęciem współpracy, Dyrektor CDT w Lubinie uzyskuje informacje czy dane tej osoby (kandydata) są zamieszczone w:

– Rejestrze Przestępstw Sprawco w na Tle seksualnym (z dostępem ograniczonym),

– Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

  1. W celu zrealizowania obowiązku ujętego w pkt 1, Dyrektor CDT w Lubinie przed zatrudnieniem kandydata/kandydatki uzyskuje jego/jej dane osobowe, w tym dane potrzebne do sprawdzenia danych w ww. Rejestrach tj. imię i nazwisko, data urodzenia, PESEL, nazwisko rodowe, imię ojca, imię matki.

Wydruk z ww. Rejestrów przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną. Figurowanie w ww. Rejestrach wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

  1. Pracodawca przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z małoletnimi zw. z prowadzeniem warsztatów, przy imprezach i wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez CDT w Lubinie bądź wycieczkach, jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) informacji z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

Figurowanie w Rejestrze Karnym jako osoby karanej za wymienione przestępstwa lub odmowa dostarczenia żądanej przez pracodawcę informacji wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.

  1. Ponadto, jeżeli kandydat/ka posiada obywatelstwo inne niż polskie bądź w ciągu ostatnich 20 lat mieszkała w innych państwach niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, przedkłada pracodawcy:

– informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celo w działalności zawodowej lub wolontariackie związanej z kontaktami z dziećmi bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla ww. celo w;

– oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa (pod rygorem odpowiedzialności karnej);

– jeżeli mieszkał/a w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celo w działalności zawodowej lub wolontariackie związanej z kontaktami z dziećmi.

  1. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był/a w tym państwie prawomocnie skazany/a.

7. Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych małoletnich

  1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. W CDT w Lubinie wdrożono Politykę ochrony danych osobowych (pracowników, małoletnich, rodziców/opiekunów) oraz powołano Inspektora ochrony danych.
  3. Każdy pracownik posiadający dostęp do danych osobowych jest zobowiązany do bezwzględnego przestrzegania zasad zachowania bezpieczeństwa danych osobowych.
  4. Dane osobowe małoletnich zarejestrowane w formie pisemnej (karty zgłoszeniowe zawierające dane osobowe małoletnich są chronione w zamykanych szafach z ograniczonym dostępem do pomieszczeń ich przechowywania – sekretariat, archiwum).
  5. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celo w prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienia utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalenie wizerunku na potrzeby CDT w Lubinie, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów.
  6. Niedopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem małoletnich na nośnikach nieszyfrowanych lub mobilnych. Zdjęcia wykonane smartfonem należy niezwłocznie usunąć z pamięci urządzenia, po przekazaniu pliku pracownikowi zajmującemu się w CDT w Lubinie obsługą mediów społecznościowych.

8. Zasady korzystania z Internetu

  1. Na terenie CDT w Lubinie dostępna jest siec zabezpieczona hasłem dostępu. Infrastruktura sieciowa CDT w Lubinie zapewnia dostęp do Internetu pracownikom CDT w Lubinie. Pracownikom zabrania się udostępniania hasła sieci osobom nieupoważnionym (uczestnikom, rodzicom/opiekunom prawnym, osobom z zewnątrz). Pracownicy zachowują login i hasło w tajemnicy.
  2. Ze względu na specyfikę działalności CDT w Lubinie korzystanie z Internetu podczas odbywających się warsztatów jest możliwe tylko pod nadzorem pracownika.

9. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielanie mu wsparcia

  1. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu w Centrum Działań Twórczych w Lubinie jest Dyrektor CDT w Lubinie oraz wyznaczony pracownik przez Dyrektora CDT w Lubinie. Do zadań ww. pracownika nalezą:

a) monitorowanie realizacji i przestrzegania Standardów w CDT w Lubinie;

b) reagowanie na sygnały naruszenia Standardów;

c) prowadzenia rejestru zgłoszeń i proponowanych zmian w Standardach (wzór rejestru zgłoszeń stanowi załącznik nr 2);

d) dokonywanie przeglądów i aktualizacji według potrzeb faktycznych i prawnych zapisów Standardów, w tym przeprowadzenie wśród pracowników CDT w Lubinie, minimum raz na 24 miesiące, ankiety monitorującej poziom realizacji Standardów.

2. W szczególnych przypadkach tj. ZAGROŻENIE ŻYCIA lub ZDROWIA MAŁOLETNIEGO zawiadomienie o przemocy należy zgłosić dowolnemu pracownikowi CDT w Lubinie. Pracownik, który otrzyma informację o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu zachowuje je w bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie pracownikowi odpowiedzialnemu za przyjmowanie zgłoszeń.

3. Zgłoszeń o przypadkach krzywdzenia małoletniego można również dokonywać poprzez elektroniczną skrzynkę znajdującą się na stronie cdt.lubin.pl

Wpływ zgłoszeń monitoruje Dyrektor CDT w Lubinie i/lub wyznaczony pracownik do przyjmowania zgłoszeń.

4. Zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającemu małoletniemu może dokonywać również rodzic, prawny opiekun, pracownik, a także inne osoby spokrewnione lub niespokrewnione z dzieckiem.

 

10. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

1. Osoba zgłaszająca zdarzenia może dokonać zgłoszenia w następujący sposób:

a) osobiście do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń (gabinet Dyrektora bądź do wyznaczonego pracownika);

b) do elektronicznej skrzynki umieszczonej na stronie internetowej cdt.lubin.pl

2. Przechowywanie ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:

a) dokumentacja jest prowadzona oraz przechowywana przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń do czasu zakończenia sprawy;

b) dokumentację należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych.

 

11. Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich. Sposoby dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

1. Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w CDT w Lubinie podlegają przeglądowi przynajmniej raz na dwa lata, w terminie ustalonym przez Dyrektora CDT w Lubinie, każdorazowo w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w razie nowelizacji obowiązujących przepisów w tym zakresie.

  1. Przeglądu Standardów obowiązujących w CDT w Lubinie, dokonuje Dyrektor CDT w Lubinie bądź wyznaczony pracownik.
  2. Osoba odpowiedzialna za realizacje Standardów w CDT w Lubinie przeprowadza wśród pracowników, minimum raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji wprowadzonych procedur (wzór ankiety stanowi załącznik nr 3).
  3. Na podstawie przeprowadzonej ankiety sporządza się raport z monitoringu, który przekazuje Dyrektorowi CDT w Lubinie.
  4. W przypadku, gdy przegląd standardów ochrony małoletnich wykaz e niespełnianie wymagań określonych w ww. uregulowaniach lub tez standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne, lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów.

12. Zasady i sposoby udostępniania rodzicom/opiekunom prawnym/ Standardów Ochrony Małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich są jawne dla rodziców/prawnych opiekunów, uczestników oraz pracowników.
  2. Dla dzieci przygotowana została wersja skrócona Standardów Ochrony Małoletnich.
  3. Standardy w wersji zupełnej i skróconej wywieszone są w ogólnodostępnym miejscu w budynku CDT w Lubinie, a także na każde żądanie dostępne są w sekretariacie.
  4. Standardy w wersji zupełnej udostępnione są na oficjalnej stronie internetowej CDT w Lubinie tj. cdt.lubin.pl
  5. CDT w Lubinie przekazuje pracownikom zasady określone w Standardach na zorganizowanych spotkaniach (stacjonarnie bądź drogą elektroniczną), a w przypadku zatrudnianego pracownika w pierwszym dniu pracy. W formie elektronicznej rodzicom/opiekunom prawnym.

Przepisy końcowe

Niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem wchodzą w zżycie z dniem ogłoszenia.

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH CDT w Lubinie

Skip to content